Policja ostrzega przed oszustami!
Wczoraj policjanci Komendy Miejskiej Policji w Wałbrzychu odnotowali kolejne zgłoszenia o oszustwach, które dotknęły mieszkańców naszego miasta. Pierwsza osoba dała się nabrać fałszywemu doradcy inwestycyjnemu, a druga fałszywym pracownikom banku. Łącznie pokrzywdzeni stracili 43 tysiące złotych. Aby zapobiec kolejnym incydentom funkcjonariusze apelują o zachowanie szczególnej ostrożności oraz przypominają o metodach jakimi posługują się przestępcy.
17 grudnia do wałbrzyskiej komendy przyszedł 65-latek. Zeznał, że został oszukany przez fałszywego doradcę inwestycyjnego. A jak doszło do całego procederu? Tego dnia o poranku z nieznanego mu numeru zadzwoniła kobieta informując go o zgromadzonych środkach na platformie inwestycyjnej. Jako że pokrzywdzony kiedyś założył takie konto, i chociaż nigdy nie zrealizował żadnej wpłaty pieniędzy, uznał, że jest to możliwe, dlatego kontynuował rozmowę. Kobieta zmanipulowała mężczyznę do tego stopnia, że uwierzył, iż równowartość 17 tysięcy złotych z zebranych na koncie internetowym bitcoinów, będzie mógł natychmiast wypłacić. Niestety klikając w linki wygenerowane przez przestępców oraz instalując oprogramowanie szpiegowskie, mężczyzna dał oszustom dostęp do swojego konta, a ci zrobili rożnego rodzaju przelewy. Ostatecznie zysku nie było, a pokrzywdzony stracił łącznie 20 tysięcy złotych.
Niestety wczoraj doszło do równie niepokojącego podobnego w swoim charakterze oszustwa. Tym razem oszukana została 55-latka. Kobieta straciła 23 tys. złotych. Według relacji pokrzywdzonej oszuści kolejno przedstawiali się jako pracownicy banku. W rozmowach informowali, że ktoś próbuje zaciągnąć na dane kobiety kredyt hipoteczny. Oszuści byli precyzyjni i przywoływali skomplikowane techniczne terminy oraz powoływali się na regulacje bankowe, co miało sprawiać wrażenie autentyczności ich słów. Twierdzili, że w sprawę zaangażowani mogą być pracownicy placówki bankowej, a o wszystkim wie prokurator. Kobieta, mając cały czas uruchomioną rozmowę z przestępcami, poszła do swojego banku, wypłaciła gotówkę i sama zdecydowała się na wpłatę pieniędzy poprzez wpłatomat na tzw. techniczne bezpieczne konto. Niestety pod wpływem silnego stresu i strachu przed utratą gotówki i w tym przypadku kobieta została oszukana, a jej pieniądze zniknęły i trafiły do oszustów.
W trosce o bezpieczeństwo mieszkańców przygotowaliśmy szereg porad i wskazówek, które pomogą uniknąć stania się ofiarą oszustwa. Nie podejmujmy ważnych decyzji w pośpiechu i zawsze zastanówmy się, czy warto inwestować lub udzielać komuś oszczędności życia poprzez „sieć”. Policja przypomina także, że pracownicy banków nigdy nie proszą o przelanie środków na inne konta, ani o udostępnienie danych logowania. Każdy telefon z taką prośbą powinien wzbudzić naszą czujność i być natychmiast zgłoszony. W przypadku podejrzenia oszustwa zaleca się natychmiastowy samodzielny kontakt z infolinią banku lub bezpośrednią wizytę w oddziale.
POLICJA Informuje i ostrzega:
Nie wszystkie informacje w internecie są prawdziwe. Weryfikuj i sprawdzaj je. Każdy może wykupić reklamę w Internecie – także oszust.
Nie wierz „na słowo” jeżeli ktoś przedstawia się przez telefon jako „specjalista od bezpieczeństwa w banku” i ostrzega, że twoje konto jest zagrożone i musisz przelać pieniądze na „konto techniczne”. Tak działają oszuści.
Zanim zaczniesz inwestować w Internecie, dowiedz się jak w bezpieczny sposób to zrobić. Nie wierz w historie, które ktoś opowiada przez telefon, najprawdopodobniej jest to próba oszustwa.
Nigdy nie podawaj danych osobowych i haseł przez telefon. Pracownicy banku nigdy nie poproszą cię o podanie numeru PIN, hasła do bankowości internetowej czy kodu CVV karty. Jeśli rozmówca żąda takich informacji, od razu zakończ rozmowę.
Nie instaluj na swoim komputerze czy telefonie aplikacji czy programów z nieznanych źródeł. To mogą być programy służące jedynie do wyłudzenia danych dostępu do konta bankowego.
Nie klikaj w linki przesłane z nieznanych źródeł. W ten sposób również możesz nieświadomie zainstalować program szpiegowski i dać oszustom dostęp do swojego konta.
Nie działaj pod presją czasu. Oszuści często stosują taktykę zastraszania i pośpiechu, aby zmusić ofiarę do szybkiego działania. Nie daj się zastraszyć. Zawsze poświęć czas na przemyślenie sytuacji i skonsultowanie się z bliskimi lub bankiem.
Używaj aplikacji do zarządzania bezpieczeństwem konta. Wiele banków oferuje aplikacje mobilne z dodatkowymi funkcjami bezpieczeństwa, takimi jak powiadomienia o każdej transakcji. Dzięki nim szybko zauważysz podejrzaną aktywność i zareagujesz w odpowiednim momencie.
Zainstaluj oprogramowanie antywirusowe i regularnie aktualizuj system. Współczesne oprogramowanie antywirusowe może pomóc w wykrywaniu niebezpiecznych aplikacji i podejrzanych stron internetowych. Regularne aktualizacje systemu i aplikacji dodatkowo zwiększają bezpieczeństwo Twoich danych.
Zachowuj zdrowy sceptycyzm. Każde nietypowe połączenie czy wiadomość, w której ktoś wymaga od ciebie szybkiej reakcji, powinno wzbudzić twoje podejrzenia. Lepiej jest być ostrożnym i sprawdzić, niż ryzykować utratę pieniędzy.
Zawsze sprawdzaj tożsamość dzwoniącego. Jeśli masz wątpliwości co do wiarygodności rozmówcy, zakończ rozmowę i zadzwoń bezpośrednio na infolinię banku, korzystając z numeru telefonu podanego na oficjalnej stronie internetowej banku lub na karcie bankowej.
Przypominamy także .że osoba, która stała się ofiarą oszustwa ma prawo złożyć zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa w jednostce Policji lub w prokuraturze. Ze względu na możliwość utraty lub zniszczenia danych informatycznych zawiadomienie o popełnieniu tego typu przestępstwa, należy złożyć możliwie w jak najkrótszym czasie od momentu jego popełnienia. Zwiększa to szanse na zabezpieczenie kompletnego materiału dowodowego, odzyskanie pieniędzy i ustalenie sprawcy.
Oficer Prasowy
Komendanta Miejskiego Policji w Wałbrzychu
Share this content:
Opublikuj komentarz