Ładowanie
×

Warownym Grodem Jest Nasz Bóg: Muzyczne Ukoronowanie Jubileuszu Reformacji w Filharmonii Sudeckiej

31 października 2025 roku, w symbolicznym Dniu Reformacji, Filharmonia Sudecka w Wałbrzychu stała się areną podniosłego i wzruszającego wydarzenia – koncertu „Jubileusz 500-lecia Reformacji w Wałbrzychu: Warownym grodem jest nasz Bóg”. To „muzyczna uczta” wieńcząca obchody 500-letniej obecności luteranizmu na ziemi wałbrzyskiej, która na długo pozostanie w pamięci melomanów.

Wieczór rozpoczął się od uroczystego akcentu. Pastor Marek Bożek z Parafii Ewangelicko-Augsburskiej, inicjator Jubileuszu, skierował do publiczności ciepłe słowa, podziękował wszystkim instytucjom i osobom, których wsparcie i zaangażowanie umożliwiły organizację tak bogatych i znaczących obchodów. Wręczono także symboliczne upominki. Było to piękne przypomnienie o sile współpracy i wspólnoty w dziele kultywowania dziedzictwa.
Część I: Majestat Bacha – „Ein feste Burg ist unser Gott”
Artystyczną część wieczoru otworzyło dzieło, które dla luteran ma szczególne znaczenie: Kantata J.S. Bacha „Ein feste Burg ist unser Gott” (BWV 80), oparta na hymnie samego Marcina Lutra. Pod batutą Andrzeja Kosendiaka, dyrygenta o niekwestionowanym wyczuciu stylu, orkiestra Symfoniczna Filharmonii Sudeckiej i Wrocław Baroque Ensemble natychmiast przeniosły słuchaczy w świat barokowego splendoru i głębokiej wiary.
Soliści – Aldona Bartnik (sopran), Ewelina Wojewoda (alt), Marek Belko (tenor) i Wolodymir Andruszczak (bas) – zaprezentowali wokalną precyzję i emocjonalną dojrzałość, znakomicie oddając teologiczny i duchowy wymiar tekstu.
Wykonanie było dynamiczne, pełne światła i majestatu, z partiami chóralnymi emanującymi siłą i wiarą. Marta Niedźwiecka na pozytywie dopełniła autentyczności brzmienia, stanowiąc solidną podstawę dla orkiestrowych i wokalnych dialogów. Bach, skomponowany na Dzień Reformacji, wybrzmiał z mocą „warownego grodu”.
Część II: Echa Lutra w Romantyzmie – V Symfonia D-dur op. 107
Po przerwie, scena należała do V Symfonii D-dur op. 107 Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego, zwanej „Reformacyjną”. To dzieło przez samego kompozytora darzone gorzką nieufnością, a wydane dopiero pośmiertnie, w Wałbrzychu zabrzmiało jako hymn wiary.
Pod kierownictwem Zbigniewa Pilcha, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Sudeckiej wydobyła z partytury zarówno romantyczny rozmach, jak i ewangelicką głębię. Interpretacja była pełna pasji i dramatyzmu, a Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Sudeckiej udowodniła swój kunszt, płynnie przechodząc od kontemplacyjnych liryzmów do monumentalnych kulminacji.
Zakończenie i reakcja Publiczności
Ten ambitnie skomponowany program stanowił harmonijne połączenie barokowego geniuszu i romantycznej wrażliwości, głęboko zakorzenionych w historii Reformacji.
Wielkie emocje, mistrzowskie wykonanie i znaczenie tego historycznego jubileuszu sprawiły, że publiczność zareagowała z ogromnym entuzjazmem. Po wybrzmieniu ostatnich nut V Symfonii, salę wypełniły wielominutowe, burzliwe brawa na stojąco, będące wyrazem uznania dla wszystkich artystów. Owacja była tak gorąca i nieustająca, że artyści musieli ulec prośbom publiczności i nagrodzić ją bisem, co tylko przypieczętowało wyjątkowy charakter tego wieczoru.
Koncert „Warownym grodem jest nasz Bóg” był nie tylko muzycznym, ale i duchowym świętem, które z klasą i rozmachem zakończyło obchody 500-lecia Reformacji na Ziemi Wałbrzyskiej.


Paweł Szpur

  Inauguracja sezonu 2025/2026 w Filharmonii Sudeckiej - recenzja

fotorelacja https://www.facebook.com/photo?fbid=1428744499261373&set=pcb.1428745269261296

Share this content:

Opublikuj komentarz