Ładowanie
×

Mieszczanin Szlachcicem w Filharmonii Sudeckiej

Filharmonia Sudecka zaprasza!

14.11.2025, piątek, godz. 19:00 „Mieszczanin szlachcicem” Wykonawcy
Katarzyna Tomala-Jedynak — dyrygent
Adam Janik — mufti, narracja/recytacja
Chór Mieszany Filharmonii Sudeckiej
Marta Moneta-Napierała — przygotowanie chóru
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Sudeckiej

Program
Jean-Baptiste Lully — Suita i Ceremonia Turecka z Mieszczanin szlachcicem (35′)
Richard Strauss — Suita Mieszczanin szlachcicem op. 60 (36′)
Czas trwania: 105 minut (z przerwą)
Ceny biletów: 60 / 40 zł

link do zakupu biletu  https://tiny.pl/qwtt3yn2
O koncercie
Rzecz się dzieje w XVII-wiecznej Francji. Jourdain – „mieszczanin” w średnim wieku, ma obecnie tylko jeden cel: wznieść się ponad mieszczańską arystokrację. W tym celu zamawia nowe ubrania i zatrudnia nauczycieli, którzy oprócz sporych opłat pobieranych za lekcję, naśmiewają się z nieznajomości podstawowych zasad savoir-vivre. Jego marzenia o klasie wyższej wymykają się w pewnym momencie spod kontroli. Chce poślubić markizę Dorymenę, co odkrywa jego żona. Dodatkowo nie zgadza się na ślub swojej córki z Kleontem, który według niego… nie jest szlachcicem tak jak on. Po niedługim czasie do Jourdaina przybywa ze swoją świtą syn sułtana Turcji, prosząc o rękę jego córki. Prośba, podparta dodatkowo obietnicą otrzymania tytułu szlacheckiego, tym razem jest przyjęta pozytywnie. Próżny Jourdain nie wie jednak, że tytuł szlachecki jest zmyślony, a pod przebraniem tureckiego księcia ukrywa się… Kleont.
Taką komedię w ówczesnej Francji, mógł napisać tylko Molier. Swoje dzieło, znane jako „Mieszczanin szlachcicem” zaprezentował po raz pierwszy 14 października 1670 r. przed dworem Ludwika XIV, a muzykę do tego spektaklu skomponował sam kompozytor króla – Jean-Baptiste Lully. W piątkowy wieczór, na dwór „Króla Słońce” przeniosą nas Suita tańców i Ceremonia Turecka będące integralną częścią tego spektaklu.
Niespełna 250 lat później, na pomysł ożywienia sztuki Moliera wpadł współpracownik Richarda Straussa, Hugo von Hofmannsthal. Uprościł nieco jej fabułę i skomponował bardziej ilustracyjną muzykę, czyniąc z tej sztuki jednoaktową operę, co nie przypadło za bardzo do gustu publiczności zgromadzonej na premierze w Stuttgarcie, 25 października 1912 roku. Strauss i Hofmannsthal zdecydowali się zatem całkowicie oddzielić te dwa dzieła. Do opery Strauss skomponował nową uwerturę, natomiast jeśli chodzi o sztukę, Hofmannsthal opracował zakończenie bliższe pierwowzorowi Moliera, a Strauss dodał do istniejącej już muzyki nowe zakończenie. Premiera odbyła się w 1917 roku.
To właśnie z wydłużonej muzyki ilustracyjnej Richard Strauss skomponował swoją Suitę orkiestrową, op. 60. Ukończył ją w Boże Narodzenie 1917 roku, a powstałe w ten sposób dzieło, miało swoją premierę w Berlinie 9 kwietnia 1918 roku pod dyrygenturą samego Straussa. W całym jego dorobku jest to dzieło niezwykle ciekawe. Mimo epoki, w jakiej powstało, posiada bardzo wyraźny barokowy charakter, do czego przyczyniło się między innymi oparcie niektórych części na muzyce wspominanego wyżej Jeana-Baptiste’a Lully’ego.
Autor – Jakub Karmelita
Źródło Filharmonia Sudecka

Share this content:

  Festiwalowy Rozkład Jazdy! 5,6,7 września - Stara Kopalnia

Opublikuj komentarz