Inauguracja sezonu 2025/2026 w Filharmonii Sudeckiej – recenzja
26 września 2025 roku Filharmonia Sudecka w Wałbrzychu rozpoczęła swój 48. sezon artystyczny koncertem, który zrewitalizował ducha muzycznej tradycji miasta. Pod batutą znakomitego Antoniego Wita, dyrygenta o międzynarodowej renomie, oraz z udziałem wirtuoza fortepianu Hyuka Lee, wieczór ten okazał się prawdziwą ucztą dla melomanów. Program koncertu, obejmujący dzieła Józefa Wiłkomirskiego, Fryderyka Chopina i Antonína Dvořáka, był zarówno hołdem dla tradycji, jak i manifestacją współczesnej wirtuozerii.
Muzyczny żart Józefa Wiłkomirskiego – radosne otwarcie
Koncert rozpoczął się od Muzycznego żartu Józefa Wiłkomirskiego, patrona Filharmonii Sudeckiej, którego twórczość od lat jest nieodłącznym elementem inauguracji sezonu. Ten krótki, siedmiominutowy utwór, pełen lekkości i dowcipu, doskonale spełnił rolę preludium, wprowadzając publiczność w radosny nastrój. Orkiestra pod batutą Antoniego Wita oddała charakter dzieła z finezją, akcentując jego humorystyczne niuanse i subtelne kontrasty dynamiczne. Precyzja intonacyjna i zgranie zespołu podkreśliły kunszt Wiłkomirskiego jako kompozytora, który potrafił w prostocie formy zawrzeć wyrafinowany żart muzyczny.
Chopin w rękach Hyuka Lee – wirtuozeria i emocje
Głównym punktem wieczoru był Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chopina w wykonaniu Hyuka Lee, młodego pianisty z Seulu, który zdobył międzynarodowe uznanie po triumfie na Konkursie Long-Thibaud w 2022 roku. Lee, mimo zaledwie 25 lat, zaprezentował interpretację pełną dojrzałości i pasji. Jego gra była połączeniem technicznej precyzji z głębokim zrozumieniem chopinowskiej estetyki. W pierwszej części koncertu zachwycał liryzmem i delikatnością, szczególnie w kantylenowych fragmentach, gdzie fortepian zdawał się śpiewać. W częściach bardziej dramatycznych, takich jak finałowe Rondo. Vivace, Lee pokazał błyskotliwą wirtuozerię, a jego dynamiczne pasaże i precyzyjne akordy budziły podziw. Współpraca z orkiestrą pod dyrekcją Wita była wzorowa – dyrygent z wyczuciem prowadził zespół, dając soliście przestrzeń na indywidualną ekspresję, jednocześnie zapewniając spójność brzmienia. Publiczność nagrodziła Hyuka Lee wielokrotnymi brawami na stojąco, doceniając jego niezwykłą wirtuozerię i emocjonalną głębię wykonania.
Symfonia Dvořáka – triumf orkiestry
Drugą część koncertu wypełniła Symfonia nr 8 G-dur op. 88 Antonína Dvořáka, która pod batutą Antoniego Wita rozbłysła pełnią kolorów. To dzieło, przesycone czeskim folklorem i optymizmem, zostało wykonane z energią i pasją. Szczególnie urzekły momenty liryczne w części Adagio, gdzie smyczki i instrumenty dęte drewniane stworzyły ciepłą, niemal pastoralną atmosferę. Finał symfonii, z jego żywiołowymi fanfarami i tanecznymi rytmami, porwał publiczność, która nagrodziła orkiestrę wielokrotnymi brawami na stojąco, wyrażając uznanie dla jej mistrzowskiego wykonania.
Podsumowanie
Koncert inaugurujący sezon 2025/2026 w Filharmonii Sudeckiej był wydarzeniem, które połączyło tradycję z nowoczesnością. Muzyczny żart Wiłkomirskiego przypomniał o korzeniach instytucji, chopinowski koncert w wykonaniu Hyuka Lee oczarował wirtuozerią i wrażliwością, a symfonia Dvořáka pod batutą Antoniego Wita ukazała siłę i spójność orkiestry. Warto wspomnieć, że to jak muzycy zagrali to zasługa wspólnej pracy Maestro z muzykami. Publiczność opuszczała salę z poczuciem, że uczestniczyła w wydarzeniu, które na długo pozostanie w pamięci.
Paweł Szpur
Share this content:
Opublikuj komentarz